We wcześniejszych wpisach szczegółowo opisaliśmy sobie produkty finansowe takie jak kredyt samochodowy, leasing czy pożyczkę leasingową. Dziś zajmiemy się wynajmem długoterminowym. Wynajem bazuje na zasadzie używaj zamiast posiadać i można ten produkt porównać do abonamentu telefonicznego kupowanego u operatora telefonii komórkowej.

Ale po kolei. Wynajem długoterminowy to nowoczesna forma finansowania i użytkowania głównie nowych samochodów osobowych, (choć znajdziemy oferty na wynajem ciągników siodłowych, wózków widłowych czy innych produktów np. sprzętu IT), w której wartość końcowa leasingu, (czyli innymi słowy wykup) odpowiada jego wartości rynkowej w dniu zakończenia umowy. Klient płacąc miesięczne raty pokrywa utratę wartości przedmiotu oraz oczywiście zarobek firmy finansującej. Upraszczając sprawę wynajem można traktować, jako nieco zmodyfikowaną umowę leasingu operacyjnego z dodatkowymi usługami (o nich nieco później) i wyższą wartością wykupową. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wykup w tej formie finansowania jest jedynie opcją a nie obowiązkiem. Elastyczność polega na tym, że po zakończeniu trwania umowy mamy do dyspozycji 3 opcje:

  • wykup pojazdu po ustalonej w umowie cenie (wartość ta podana jest przez finansującego w momencie zawierania umowy)
  • wymiana pojazdu na nowy model w obrębie nowej umowy wynajmu
  • zwrot pojazdu do finansującego

Wartości wykupowe są zdecydowanie większe niż w typowym leasingu operacyjnym (większość leasingobiorców ustala ją zazwyczaj na poziomie minimalnym 1%) i są uzależnione od spadku wartości auta oraz zadeklarowanego przebiegu rocznego. Im więcej pokonamy kilometrów autem tym jego wartość na koniec umowy będzie mniejsza. W momencie zawarcia umowy wynajmu musimy podać szacunkowy przebieg roczny, ponieważ o ten element opiera się wartość rezydualną (wykupowa). Przekroczenie całego założonego w trakcie trwania umowy przebiegu będzie generowało dodatkowe opłaty przy zakończeniu umowy – zryczałtowana opłata za każdy dodatkowy przejechany kilometr ponad założony limit. Warto, więc zastanowić się, jakie dystanse będziemy pokonywać autem. Większość firm oferuje również możliwość modyfikacji założonego planu kilometrowego, (co oczywiście niesie za sobą konsekwencje w postaci zwiększenia lub zmniejszenia wartości wykupu).  Wysoka wartość wykupowa niesie za sobą korzyść w postaci relatywnie niskiej raty. Im jest wyższy wykup tym niższa jest rata. Wynajem dale również możliwość zastosowania zerowej opłaty wstępnej – klient nie musi, więc angażować znacznej sumy pieniędzy na wejściu.

Przejdźmy do dodatkowych usług składających się na wynajem:

usługa serwisowa. W racie może być ujęty zryczałtowany koszt przeglądów i innych napraw auta. Wysokość opłat serwisowych jest uzależniona od wybranego pakietu oraz od zadeklarowanego przebiegu rocznego. Zazwyczaj możemy się spotkać z opcją podstawową gwarantującą w cenie wszystkie przeglądy zgodnie z instrukcją producenta: wymiana oleju, filtrów i inne wymagane części zgodnie z książką serwisową oraz opcją full serwis (tą szczególnie polecam), która oprócz przeglądów gwarantuje wymagane przeglądy techniczne, wymianę części eksploatacyjnych i wszelkie naprawy poza gwarancją producenta. Zawierając umowę warto jednak zwrócić szczególną uwagę na zakres tych usług, bo diabeł tkwi w szczegółach.

ubezpieczenie komunikacyjne. Te może dla wygody klienta zostać doliczone do rat za wynajem (sugerujemy tutaj rozważyć opcję ubezpieczenia wieloletniego).

likwidacja szkód. Formalności związane z likwidacją szkody po stronie finansującego. Ograniczają się do wykonania 1 telefonu na infolinię. Ogromna wygoda dla klienta.

samochód zastępczy na okres naprawy. Bezpośrednio związany z likwidacją szkód przez finansującego. Większość firm ma owe rozwiązanie w standardzie.

opony i ich składowanie. Finansujący może również w racie zapewnić zakup opon zimowych oraz ich składowanie. Chcąc uniknąć niespodzianek sprawdźmy czy w cenie zawarte jest składowanie – zwłaszcza przy finansowaniu floty pojazdów.

karty paliwowe. W ramach obsługi floty możemy otrzymać od firmy karty paliwowe. Ich posiadacze mogą rozliczać się bezgotówkowo za zatankowane paliwo oraz bezgotówkowo korzystać z sług stacji pozostających w sieci obsługiwanej przez dany program.

Jak widać nasz wynajem jesteśmy w stanie uzupełnić o pakiet rozwiązań, który będzie nam gwarantował ogromną wygodę użytkowania pojazdu. Dobrze skonstruowana umowa wynajmu może ograniczyć obowiązki użytkownika tylko i wyłącznie do tankowania i mycia pojazdu. Resztę usług klient będzie miał zawarte w racie.

Korzyści podatkowe w przypadku wynajmu długoterminowego są analogiczne jak w przypadku typowego leasingu. Umowy realizowane są (podobnie jak leasing) zazwyczaj w obrębie procedury uproszczonej bez konieczności przedstawiania dokumentów finansowych. Produkt ten dedykowany jest zarówno dla przedsiębiorców jak i dla osób fizycznych (te oczywiście nie skorzystają z tarczy podatkowej).

Podsumowując wynajem długoterminowy niesie za sobą szereg korzyści w postaci:

  • Relatywnie niska rata finansowania: klient płaci tylko za część wartości auta odpowiadającą przebiegowi i okresowi użytkowania
  • Finansowanie bez wkładu własnego
  • Stały koszt samochodu(rata nie ulegnie zmianie)
  • 3 możliwości przy zakończeniu umowy: wykup, nowe auto, zwrot pojazdu
  • Możliwość wcześniejszego zakończenia umowy (indywidualne ustalenia z finansującym) Niższy koszt napraw i przeglądów (zryczałtowane wartości)
  • Kompleksowa obsługa floty
  • Zakres obsługi szyty na miarę (różne opcje serwisowe)
  • Pełna gama marek i modeli samochodów
  • Tańszy samochód (dzięki rabatom flotowym)
  • Samochód zastępczy na czas naprawy
  • Brak dodatkowych kosztów przy likwidacji szkody
  • Wygoda i komfort
  • Korzyści podatkowe
  • Brak obciążenia bilansu firmy i zdolności kredytowej
  • Uwolnienie od problemu związanego ze zbyciem pojazdu

Branża wynajmu długoterminowego wykazuje stałą tendencję wzrostową i pokazuje, że jest to ciekawy sposób zakupu pojazdu nowego.

Autor artykułu: Grzegorz Baumgart