Wynajem długoterminowy a leasing

Polscy przedsiębiorcy chcący nabyć środek trwały w postaci nowego pojazdu mają do dyspozycji kilka narzędzi finansowych takich jak: kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy, pożyczka leasingowa, leasing oraz wynajem długoterminowy (leasing z usługą serwisową). Rosnące zainteresowanie wynajmem sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się właśnie na wynajem długoterminowy. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że co piąta firma w 2018 roku zdecydowała się na leasing z serwisem, udział wynajmu w rynku wyniósł 21,3%, a dynamika wzrostu rok do roku wzrosła o prawie 2%. W dzisiejszym wpisie szczegółowo porównamy wynajem do najpopularniejszej formy finansowania, czyli leasingu.

Leasing operacyjny a wynajem długoterminowy – podobieństwa i różnice.

Porównując te dwie opcje finansowania na pewno musimy się skupić na zaletach i wadach każdej z form. Warto jednak zwrócić uwagę, że to, co dla jednych będzie zaletą dla innych może się okazać wadą. Szczegółowo obie formy zostały opisane we wcześniejszych naszych wpisach:

  1. Leasing
  2. Wynajem

W związku z powyższym postaram się skupić bardziej na odpowiedzi na pytanie, dla kogo lepszym rozwiązaniem będzie leasing a dla kogo wynajem.

Podstawowe pytanie, które każdy przedsiębiorca powinien sobie postawić stając w obliczy wyboru leasingu operacyjnego czy wynajmu to czy zamierzamy wykupić przedmiot po umowie czy też nie. Dotykamy w tym momencie podstawowej różnicy między porównywanymi produktami. Leasing operacyjny zazwyczaj kończy się wykupem przedmiotu na własność. Większość leasingodawców w Ogólnych Warunkach Umowy posiada zapis o konieczności wykupu pojazdu przez klienta.  Ze względu na powyższe wartość wykupowa z reguły ustalana jest na minimalnym poziomie (w zależności od okresu finansowania i rodzaju pojazdu na poziomie 1%). Z kolei przy zakończeniu umowy wynajmu klient ma następujące możliwości:

  • może zwrócić pojazd do leasingodawcy
  • może wymienić pojazd na nowy w obrębie nowej umowy
  • może wykupić pojazd na własność po ustalonej na początku cenie

Dodatkową cechą wynajmu jest fakt, że wartość wykupowa jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku leasingu i uwzględnia spadek wartości auta w czasie. Dla przykładu przy okresie 24 miesięcy wartość wykupowa (w zależności od założonego przebiegu) może wynosić nawet 65% wartości auta.  Jak widać klient również może wykupić przedmiot na własność, ale musi liczyć się z większym wydatkiem. Na tego typu przypadłości Partner Leasingowy posiada również rozwiązania finansowe w postaci produktu pozwalającego na wykup auta z leasingu.

Reasumując, jeśli przedsiębiorca nastawia się tylko i wyłącznie na użytkowanie auta, nie będzie go chciał wykupować to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla niego będzie wynajem. W przeciwnym przypadku warto rozważyć leasing operacyjny.

Kolejna ważna kwestia to komfort użytkowanie auta i koszty związane z użytkowaniem pojazdu. W przypadku leasingu operacyjnego mamy do czynienia z gołym finansowaniem. Serwisowanie auta i koszty z tym związane oczywiście są po stronie klienta. Z kolei w przypadku wynajmu długoterminowego klient może dobrać opcje serwisowe w ten sposób, że jednymi jego obowiązkami będą tankowani auta i myjnia (opcja full serwis). Wszystkie wydatki związane z serwisem auta zawarte są w racie serwisowej, co sprawia, że klient nie będzie zaskoczony jakimikolwiek niespodziewanymi wydatkami. Owszem możemy przyjąć założenie, że nowe aut nie powinno się psuć i że przecież mamy na nie gwarancję producenta, ale miejmy na uwadze, że gwarancja nie obejmuje części eksploatacyjnych a za przeglądy będziemy musieli tak czy siak zapłacić z własnej kieszeni. Dodatkowo do umowy serwisowej możemy również dobrać produkty dodatkowe typu serwis opon, ubezpieczenie komunikacyjne jednoroczne lub wieloletnie czy ubezpieczenie GAP. Wszystkie ww. elementy mamy zawarte w racie finansowania.

Podsumowując dobrze skrojona opcja wynajmu długoterminowego daje nam komfort użytkowania pojazdu, bezpieczeństwo, brak niespodziewanych wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu.

Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu. Takowych ograniczeń nie ma w przypadku typowego leasingu. Co prawda leasingodawcy narzucają pewne ramy postępowania, ale tak naprawdę to klient dysponuje przedmiotem według własnego uznania. Nie ma również ograniczeń dotyczących przebiegu pojazdu. Przebieg, z klei, stanowi chyba podstawowe ograniczenie w wynajmie. Na jego postawie szacowana jest wartość wykupowa, a przekroczenie zastosowanego przebiegu wiąże się z dodatkowymi kosztami za każdy przejechany kilometr ponad stan. Niestety, jeśli nie wykorzystamy przyznanego limitu kilometrów nie możemy liczyć na rekompensatę od finansującego z tego tytułu.

Kolejnymi ważnymi aspektami są: opłata wstępna, wysokość raty i okres finansowania. W przypadku wynajmu długoterminowego możemy skorzystać z 0 opłaty wstępnej. Nie musimy, więc na dzień dobry angażować własnych środków, żeby wyjechać a salonu nowym autem. W przypadku leasingu opłata wstępna będzie wymagana. Wysokość raty w przypadku wynajmu potrafi mile zaskoczyć klientów. Ta ze względu na wyższe wartości wykupowe będzie zdecydowanie niższa niż w przypadku klasycznego leasingu. Wynajem długoterminowy możemy zawrzeć zazwyczaj od 12 do 48 miesięcy. Leasing operacyjny jesteśmy w stanie skonfigurować od 24 do nawet 84 miesięcy.

Podsumowując leasing operacyjny będzie lepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy:

  • chcą nabyć przedmiot po zakończeniu umowy za symboliczną kwotę
  • chcą swobodnie użytkować przedmiot (brak limitu kilometrów)
  • nie zależy im na usłudze serwisowej i usługach dodatkowych lub będą je realizować we własnym zakresie
  • zależy im na dłuższym okresie finansowania
  • podchodzą do leasingu, jako tańszej formy finansowania

Wynajem długoterminowy zaś będzie lepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy:

  • chcą używać pojazd a nie go posiadać
  • cenią sobie wygodę i komfort w użytkowania auta (opcje serwisowe)
  • chcą szczegółowo zaplanować kompletne wydatki związane z użytkowanym pojazdem (wszystkie elementy w obrębie 1 raty)
  • nie chcą wykupować pojazd po zakończeniu umowy i nie chcą zajmować się formalnościami związanymi z ewentualnym zbyciem pojazdu

ANALIZA KOSZTOWA – LEASING VS WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY

Zobrazujemy na przykładzie bardzo popularnego auta dla przedsiębiorcy w postaci nowej SKODY OCTAVIA wersja style 2.0 TSI 140 kW (190KM) 7-biegowa automatyczna DSG. Cena przyjęta do obu symulacji wynosi 85 040 zł netto (opcja z rabatem flotowym ze strony Partnera Leasingowego – więcej aut z rabatami znajdziesz tu na naszej stronie! W obu przypadkach przyjmujemy analogiczne parametry wejściowe: opłata wstępna 1%, okres finansowania 36 m-cy.

Leasing operacyjny (wszystkie wyliczenia podane w kwotach netto):

  • cena zakupu pojazdu: 85 040 zł
  • opłata wstępna 1%: 850,4 zł
  • okres finansowania: 36 miesięcy (35 rat + wykup)
  • wykup: 1%: 850,4 zł
  • wysokość miesięcznej raty: 2 598,74 zł (3,06% wartości auta)
  • łączna suma opłat leasingowych: 92 656,70 zł
  • różnica między ceną zakupu a sumą opłat: – 5915,9 zł

Tak, więc koszt finansowania przez 3 lata wynosi ponad 5000 zł, ale klient może wykupić auto na własność za symboliczną kwotę 1% co oczywiście jest opłacalne ekonomicznie.

Wynajem długoterminowy (leasing z serwisem – przyjmujemy do wyliczeń najlepszą możliwą wersję, czyli leasing full serwis):

  • cena zakupu pojazdu: 85 040 zł
  • opłata wstępna 1%: 850,4 zł
  • okres finansowania: 36 miesięcy
  • przebieg roczny: 20 000 km
  • wykup: 38 841,54 (46,85% wartości auta)
  • wysokość miesięcznej raty: 1 801,17 zł (2,11% wartości auta)
  • łączna suma opłat leasingowych: 64 842,12 zł
  • różnica między ceną zakupu a sumą opłat: + 20 197,88 zł

Jak widać łączna suma opłat jest niższa od wartości pojazdu o ponad 20 000 zł. Dodatkowo przez cały okres finansowania mamy 100% gwarancję pokrycia wszystkich kosztów związanych z eksploatacją auta (po naszej stronie jedynie tankowanie + myjnia) a na koniec umowy możemy auto oddać, wymienić na nowe lub wykupić na własność (oczywiście za nieco wyższą kwotę).

PODSUMOWANIE:

Jednoznacznie nie da się oczywiście odpowiedzieć, która forma finansowania będzie korzystniejsza – wszystko zależy od potrzeb klienta. Wynajem oznacza niskie koszty użytkowania, komfort i minimalizacja wydatków eksploatacyjnych. Ta opcja jest tańsza od typowego leasingu, który nie zawiera usług serwisowych. Jeśli jednak chcemy wykupić pojazd po okresie trwania umowy leasing będzie opcją bardziej korzystną chociażby ze względu na wysokość opłaty wykupowej i koszt finansowania w ujęciu globalnym (oczywistym jest, że finansujący w związku z usługą serwisową poniesie wyższe koszty).

Autor artykułu: Grzegorz Baumgart