Temat ubezpieczeń w leasingu poruszaliśmy już wielokrotnie w naszych wcześniejszych publikacjach. Oczywistością jest fakt, że ubezpieczenie w leasingu jest elementem nieodzownym, od którego uciec się nie da. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy zdani na „łaskę” leasingodawcy w tej materii. Dziś pokażę Wam 7 sprawdzonych sposobów na obniżenie kosztów ubezpieczenia przy umowie leasingowej.

1. Wybór odpowiedniej firmy leasingowej

Podstawowym sposobem pozwalającym ograniczyć wydatki związane z ubezpieczeniem finansowanego przedmiotu jest przede wszystkim wybór odpowiedniego leasingodawcy. Przy wyborze firmy leasingowej oprócz kosztów związanych z samym finansowaniem powinniśmy zadbać również o to, żeby wybrać firmę, która:

  • zaproponuje nam korzystne rozwiązania ubezpieczeniowe ze swojego ramienia
  • da możliwość negocjacji wysokości składki wewnętrznej ubezpieczeniowej (coraz więcej firm daje takie możliwości swoim klientom)
  • zgodzi się na wybór ubezpieczenia zewnętrznego za relatywnie niską opłatą (opłaty dodatkowe za wybór ubezpieczyciela zewnętrznego wahają się od 0 zł do nawet 900 zł – jak widzicie rozstrzał jest ogromny). Z reguły przy ubezpieczeniu zewnętrznym leasingodawcy życzą sobie opłacenie polisy jednorazowo.

2. Ubezpieczenie od wartości netto z asystą szkodową

Kolejnym sposobem, którym można oszczędzić kilka złotych jest ubezpieczenie pojazdu od wartości netto z usługą tzw. asysty szkodowej. Składka netto będzie oczywiście tańsza niż ubezpieczenie od brutto a dodatkowa asysta szkodowa zapewni nam zapłatę podatku VAT przez firmę leasingową. Warto jednak przy takim rozwiązaniu pamiętać o 2 kluczowych elementach takiego rozwiązania:

  • rozwiązanie to zadziała tylko i wyłącznie w przypadku szkody częściowej. W przypadku szkody całkowitej lub kradzieży leasingobiorca nie dopłaci już brakującej wartości podatku VAT. Warto, więc pokusić się o wykupienie dodatkowego ubezpieczenia GAP w wariancie od wartości brutto.
  • w przypadku skorzystania z Asysty Szkodowej nie będziemy mieli możliwości wskazania własnego warsztatu, w którym naprawiany jest pojazd – będziemy skierowani do punktu z sieci leasingobiorcy.

Szczegółowo o tej opcji ubezpieczenia piszemy tutaj.

4. Liczba rat w harmonogramie

Przy zawieraniu umowy warto zwrócić jest uwagę na ilość rat leasingu. Ważne jest żeby ilość rat pokrywała się z polisą ubezpieczeniową. Dla zobrazowania: przy trzyletnim okresie finansowania powinniśmy wybrać ilość rat 35 + wykup, a przy czteroletnim 47 + wykup. Takie rozwiązanie zminimalizuje nam możliwość wystąpienia wykupu po dacie obowiązywania ubezpieczenia. W przeciwnym wypadku niestety będziemy zmuszeni do kontynuowania polisy na warunkach leasingodawcy.

5. Zasady wznawiania polis

Kontynuacja ubezpieczenia również może nam przysporzyć dodatkowe opłaty. Leasingodawcy zazwyczaj stosują opłaty administracyjne przy wznawianiu polis zewnętrznych. Ich wysokość z reguły jest analogiczna jak opłata za ubezpieczenie zewnętrzne na starcie lub nieco niższa. Istotnym elementem jest również fakt, że leasingobiorca musi pilnować terminów związanych z przedstawieniem zewnętrznej polisy wznowieniowej. Termin ten wynosi zwyczajowo 30 dni przed końcem upływu aktualnie obowiązującej polisy. Jeśli przed tym terminem klient nie przedstawi propozycji ubezpieczenia zewnętrznego najprawdopodobniej starci szansę na samodzielne wznowienie polisy i będzie zdany na ubezpieczenie leasingobiorcy, które przy wznowieniu może być zwyczajnie drogie.

6. Ubezpieczenie na raty

Innym sposobem na obniżenie kosztów jest rozłożenie polisy na raty. Należy pamiętać jednak, że jest to tylko oszczędność pozorna polegająca na tym, że nie będziemy musieli z naszego portfela wyłożyć często dość pokaźnej kwoty. Ubezpieczenie na raty pociąga za sobą konieczność zapłacenia kolejnej opłaty dodatkowej, której koszt kształtuje się od 8 do nawet 15% wysokości składki. Opłata dodatkowa jest regulowana jednorazowo zaraz po uruchomieniu polisy lub dodawana do globalnej wartości składki i rozkładana na raty. Ważna jest również ilość rat, na jaką rozkładany polisę. Odradzamy na przykład finansowanie 1 rocznej polisy przez cały okres finansowania. Najlepiej jednoroczną polisę rozłożyć maksymalnie na 12 rat.

7. Ubezpieczenie wieloletnie

Ubezpieczenie na cały okres finansowania również może być sposobem na oszczędzenie kilku złotych. Oczywiście pnie przeskoczymy pewnych faktów związanych z wielolatkiem. Polisa ta będzie relatywnie droższa niż odnawialna w cyklach corocznych, ale dają nam kilka korzyści takich jak:

  • ubezpieczenie wieloletnie możemy rozłożyć na raty i wówczas do końca trwania umowy nie będziemy mieli niespodziewanych kosztów związanych z ubezpieczeniem
  • wyeliminujemy sobie tym samym problemy i kłopoty związane z obsługą ubezpieczeniową (nie musimy pamiętać o terminach wznowienia polisy itp.
  • mamy pewność, że koszt ubezpieczenia nie wzrośnie niezależnie od tego ile szkód podczas trwania polisy zgłosimy (jest to optymalne rozwiązanie dla tzw. klientów szkodowych)

Autor artykułu: Grzegorz Baumgart